Monday, April 9, 2012

Melayu Yang Malas



Oleh sebab kita dilahirkan kosong dari sebarang input, maka input yang baru yang belum kita ketahui amat penting bagi tujuan memperkembangkan minda. Sepanjang hidup kita bakal bertemu dengan insan lain. Persoalannya adalah kita akan dapat meningkatkan pengetahuan dari insan ini atau sebaliknya adakah kita yang bakal mengeluarkan input.

Sekali lagi ditekankan semasa kita dilahirkan kita tak punya pengetahuan mengenai sebarang perkara. Sebagai contoh kalau kita mahu menjadi seorang penari maka kita perlulah belajar menari. Pengetahuan mahupun kemahiran bukanlah sesuatu yang boleh diwarisi kerana kalaupun kita mempunyai ibu seorang penari tak semestinya kita akan automatik boleh menari, kalau bapa kita seorang doktor tak semestinya kita akan menjadi seorang doktor dan begitulah seterusnya.

Mungkin ia menjadi lebih mudah untuk menjadi seorang penari kalau dibandingkan dengan orang lain kerana semenjak kecil kita telah terdedah atau telah nampak ibu kita menari atau mungkin mereka boleh mengajar kita bagaimana untuk menari.

Dalam hal ini orang melayu telah diketahui ketinggalan dalam bidang perniagaan. Ini kerana semenjak dahulu sebelum merdeka, pihak penjajah telah mengasingkan kaum Melayu di kampung-kampung, kaum Cina di pekan dan kaum India di ladang. Pada masa itu ekonomi negara dipegang oleh penjajah dan kemudiannya diganti oleh kaum Cina bila British meninggalkan negara ini. Pada masa itu kaum Cina telah membuka Bank dan orang melayu pula mengatakan yang ia merupakan satu institusi riba. Pada masa yang sama, kaum Cina telahpun menguasai perniagaan-perniagaan di negara ini. Sehingga kini kaum Cina telahpun mengumpul modal yang besar melalui bidang perniagaan ini. Mereka memiliki syarikat-syarikat yang besar dan kecil dan pada masa yang sama mereka juga menguasai boleh dikatakan semua peringkat perniagaan dalam kebanyakan sektor ekonomi.

Dewasa ini mereka memiliki modal yang besar kalau dibandingkan dengan orang kita dan secara tak langsung mereka juga memiliki pengetahuan perniagaan yang diturunkan dari generasi ke generasi. Inilah kelebihan yang ada pada mereka. Kalau difikirkan sedalam-dalamnya saya cukup yakin yang bayi Cina yang baru lahir juga tak punya apa-apa input tetapi ibubapa mereka menitikberatkan pada pendedahan dan input yang jauh berbeza kalau dibandingkan dengan orang kita.

Beginilah perbandingannya lebih kurang ;


MELAYU
Penerapan nilai pelajaran
Penerapan nilai akademik
Penerapan nilai penggajian
Pendedahan nilai pekerjaan

CINA
Penerapan nilai pelajaran
Penerapan nilai teknikal
Penerapan nilai perniagaan
Pendedahan kepada perniagaan

Setelah pelbagai kempen dijalankan pihak kerajaan semenjak dahulu disertakan dengan kelulusan akta undang-undang yang mewajibkan anak-anak bersekolah di negara ini maka kebanyakan ibubapa dewasa ini telah faham akan peripentingnya pelajaran kepada seseorang kanak-kanak itu namun begitu masih ada segelintir yang tidak mengutamakannya. Penerapan kepentingan nilai pelajaran ini tak jauh bezanya dengan bangsa Cina. Cuma apa yang membezakannya ialah bangsa Cina sanggup bergolok bergadai untuk menyediakan pembiayaan bagi anak-anak mereka namun orang kita masih lagi bergantung kepada kerajaan untuk perkara yang sama. Dalam lain perkataan kepercayaan mereka lebih dalam kalau dibandingkan dengan kita dan oleh sebab itulah mereka sanggup bergadai demi untuk memastikan anak mereka mendapat pelajaran di peringkat yang tertinggi.

Dalam pada kita sibuk dengan penerapan nilai akademik iaitu dengan menggalakkan anak-anak belajar ke peringkat yang tertinggi sama seperti bangsa Cina namun mereka bergerak ke hadapan selangkah lagi dengan mementingkan kepada nilai teknikal. Kebanyakan anak melayu yang berjaya masuk universiti berharap mereka akan mendapat kerja di pejabat yang berhawa dingin. Anak-anak Bangsa Cina pula lebih diterapkan dengan nilai-nilai teknikal. Iaitu mereka digalakkan melakukan kerja-kerja seperti menjadi plumber, pakar elektrik dan elektronik, mekanik, jurutera, pakar komputer dan pelbagai lagi. Ini kerana mereka tahu yang dimasa yang akan datang pekerjaan inilah yang bakal memberikan pulangan yang baik sepertimana yang terjadi di negara-negara maju. Di negara maju, bayaran untuk memanggil seorang jurupaip ke rumah untuk membaiki paip yang bocor sangat tinggi. Sekarangpun kita dapat lihat yang semua bidang pekerjaan ini dipelopori oleh bangsa Cina baik untuk memasang penghawa dingin, membaiki paip dan alat elektrik di rumah, kereta dan pelbagai lagi.

Disebabkan oleh semua elemen tadi maka secara tak langsung nilai penggajian merupakan nilai yang dipegang oleh orang kita sedangkan nilai perniagaan pula dipelopori oleh banga Cina.

No comments: